I la raó d'aquest interès, és nítida i clara, i es resumeix en una paraula que a algú, si més no fins no fa gaire, no gosava pronunciar. Em refereixo, és clar, a la Independència. Un concepte que és tan suggerent que quan algú la gaudeix, ja no se'n desfà més.
La major part dels mitjans globals entenen perfectament què implica la reivindicació de la Independència. En canvi els costa molt més entendre el que significa l'autonomia. No debades, una part de la majoria de països del món han accedit a la Independència, després d'aprovar en el seu moment una Declaració Unilateral d'Independència.
Avui, podem dir que Catalunya és al Món, amb un personalitat pròpia, i que fins i tot ha superat en rellevància, cosa impensable fa pocs dies, a la pròpia Escòcia.
Però, davant de la batalla que s'acosta, és rellevant analitzar quins són els arguments que els observadors estrangers utilitzen per explicar la Independència catalana als seus lectors/ oients/ espectadors/ navegadors. A ningú no se li escapa que la manera com expliquin els mèdia globals l'escenari català, tindrà una gran importància en l'actuació dels estats a l'hora de reconèixer-la.
En un primer cop d'ull, es pot veure que molts mitjans associen l'auge de l'independentisme amb la situació econòmica de crisi. Segons aquest relat, l'independentisme s'activa arran de l'agreujament de les condicions materials dels catalans. Aquest detereminisme econòmic, resulta una espasa de doble fulla, perquè deixa entendre que si es resol la qüestió econòmica, la reivindicació independentista es desinflaria. Ens trobem, efectivament, davant d'una visió esquemàtica i unifactorial, que converteix els catalans en individus que responem a un únic criteri. I no explica perquè en èpoques de bonança econòmica, l'independentisme també ha crescut. A aquesta percepció s'han apuntat sobretot, determinats mitjans de comunicació dels Estats Units.
(NOTA: Publicat a LA VEU DE REAGRUPAMENT, NÚM. 19 (Octubre 2012)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada