divendres, 23 de desembre del 2016

NOVA SÈRIE: LES LLIÇONS DEL QUEBEC, 1995 (1): PRESENTACIÓ

Amb aquest post, reprenc un sa i venerable costum d'aquest bloc i del seu antecessor, que és el de fer una sèrie. És a dir, diferents posts que tenen una temàtica comuna. En aquest cas, i davant la dinàmica que van prenent els esdeveniments, en referència a la celebració del Referèndum per la Independència de Catalunya del proper mes de setembre (com a molt tard, compte!), aquests darrers dies, no he pogut evitar sentir unes sensacions semblants a les que vaig tenir l'any 1995, arran del Referèndum d'Independència del Quebec.

Un referèndum que jo sí, vaig seguir in situ, colze a colze amb molts patriotes quebequesos, veient com s'emocionaven i com vam viure una nit referendària que jo mai oblidaré en la meva vida.
Aquesta experiència o vivència històrica i personal, després la vaig processar des d'un punt de vista acadèmic, i la vaig plasmar en diversos llibres i en una tesi. Arran d'una entrevista que m'han fet recentment, i, repeteixo, emocionant-me quan veig que les campanyes pel Sí a la Independència, a casa nostra, es comencen a multiplicar, no he pogut resistir la temptació de rellegir un dels llibres que vaig publicar poc després de l'esmentat referèndum, Quebec, de poble a país, concretament el 1996, fa doncs vint anys. I rellegint el capítol de la campanya referendària de llavors, m'he adonat que, paradoxalment, moltes de les reflexions que vaig fer llavors, són d'una aplicabilitat quasi directa, en el nostre cas. Sobretot pel que fa a les amenaces que podem patir els independentistes. Però també pel que fa als errors que podem cometre.

Lògicament, entre Quebec 1995 i Catalunya 2017, hi ha un món de distància. Però la distància sempre és relativa. A ull nu pot semblar molt gran. Des de l'espai, des d'un satel·lit, és minúscula.

De manera que he decidit, reproduir íntegrament, els diferents apartats del capítol del llibre que tracten específicament la campanya referendària. Atès que són d'extensió heterogènia, cada apartat, algun l'he dividit en dos posts. En total, m'ha quedat una sèrie de 8 posts o entrades, incloent-hi aquesta presentació.

Espero que us agradi, i ens ajudi a fer reflexionar com hem de gestionar el nostre propi procés al llarg dels propers mesos: aplicant els encerts que feren els nostres camarades quebequesos llavors, i evitant els errors.

Som-hi!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada