dilluns, 26 d’agost del 2013

EL FRONT MEDIÀTIC (2A PART)

Fetes les consideracions generals en l’article de la setmana passada, toca ara entrar en material. Abans però cal deixar clara una cosa. Una servidora fa deu anys que escriu un bloc, en fa uns quants menys que té compte a Facebook, i més darrerament també a twitter a google, i a tot el que es posi a tret (ep! a tuenti no, que encara hi ha classes). Amb això vull dir, que una servidora es troba plenament inserit en el món d’internet, les xarxes socials, i tot el que penja, malgrat ser-ne allò que es diu un immigrant digital –sí, a la universitat vaig utilitzar durant molts anys la màquina d’escriure i fins i tot el paper carbó, i només als darrers anys vaig incorporar l’ordinador. Però aquesta inserció en el món digital, no m’impideix veure que encara a hores d’ara, el canal mediàtic dominant és la televisió. Matiso: si ho analitzem globalment. És a dir, si no distingim en funció de l’edat, sobretot, però també del nivell educatiu, socioeconòmic, residencial, etc. La television continua sent el mitjà més rellevant a l´hora d’entretenir-se i, també, d’informar-se. En general. No l’únic, naturalment. La Xarxa, la ràdio i la premsa escrita, la segueixen, i en el cas de la primera, la superen entre la gent més jove, i ja no tan jove.
Tot i això, a l’hora d’analitzar el front mediàtic espanyol contra la transició nacional catalana, és adient partir dels canals televisius i veure’n de quins conglomerats mediàtics formen part.
En aquest sentit, podem destacar tres grans conglomerats. Dos de privats i un de públic: Mediaset España, Atresmedia i TVE.
Mediaset España, compta amb els següents canals de televisió: Telecinco, Cuatro, La Siete, Factoria de Ficción, Boing, Divinity, Energy, Nueve, Telecinco HD i Cuatro HD. El grup compta també amb la participació de dos altres actors importants en el món mediàtic espanyol, Prisa i Telefónica. La primera és propietària del 17,3% de les accions del grup. Mediaset España és controlada en un 41.5% per l’empresa italiana Mediaset, que al seu torn és controlada per Fininvest, també italiana, fundada el 1978 pel mismíssim Sílvio Berlusconi. Mediaset España, a banda de la televisió, també treballa en la publicitat i en el multimèdia.
Les dues cadenes estrella del grup, Telecinco i Cuatro, són les que dediquen més espai a la informació política, però en general, aquesta ocupa un lloc bastant marginal en el global de la programació.
En general es tracta d’un grup que prioritza molt més l’entreteniment que la informació, però això no vol dir, ans ben al contrari que no tingui res a dir en el debat polític, atès que com ja se sap, les tendències actuals en moltes cadenes de televisió s’inclinen cap a l’anomenat infotainment, que és una manera d’incloure informació –també política- en programes de format d’entreteniment o d’oci. A més, Telecinco ha donat molta importància als Esports, una altra de les seccions tradicionals on també es fa una enorme propaganda espanyolista.
Mediaset España, com es pot veure, treballa en el món audiovisual prioritàriament, de manera que la seva presència a altres canals com la ràdio o la premsa, és més aviat marginal. Aquesta mancança, en gran part, la cobreix el seu “soci” PRISA, una companyia que en anys anteriors havia tingut una gran rellevància, però que a hores d’ara es troba en una situació complicada. Com és ben conegut, PRISA és un grup mediàtic que compta entre le seves empreses principals el diari El País i la Cadena Ser, totes dues amb una notable presència en els seus respectiu ambits, si bé El País es troba molt lluny dels seus anys de glòria.
(NOTA: Post penjat al DGS, 21.08.2013)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada