diumenge, 6 de setembre del 2020

A LA NOVA LLIBRERIA "ONA"

Ahir, després de participar en l'acte de presentació de la candidatura d'Independentistes i d'Esquerres al Fossar, vaig complir la promesa d'anar a conèixer la nova llibreria ONA LLIBRES, que vaig fer quan la van inaugurar.

Senzillament, impressionant. Vaig quedar bocabadat, us aconsello una visita el més aviat possible, perquè és genial. Un client gamarús, no es va assabentar de què va el projecte empresarial i va quedar esglaiat quan va demanar la versió en espanyol d'un llibre d'Stefan Zweig, fet que va obligar el sofert dependent a explicar-li l'obvi "No, perdoni, és que aquí venem llibres en....". L'home quan ja era al carrer, encara s'exclamava a la seva filla que l'acompanyava "Solo en catalán, así no....." i no vaig sentir la continuació, però és fàcilment imaginable.

La llibreria és excel·lent en tots els sentits, des de l'oferta fins a la decoració, incloent-hi una magnífica sala d'actes, que provoca escriure un llibre tan sols per presentar-lo en ella.

I, naturalment, com ja vaig prometre, hi vaig fer gasto. S'hi troben llibres difícils de veure en altres llibreries. I per això vaig aprofitar l'oportunitat. I per reforçar la meva col·lecció de llibres sobre la història l'independentisme, tot i que la meva intenció original era la novel·la, en vaig comprar 3 de fonamentals.

Virus editorial

El primer, per ordre d'aparició, és escrit per l'activista Quim Pelegrí i publicat per Edicions del 1979, l'any 2013. Porta per títol Rotxec. Història etimològica i complementària de l'independentisme combatiu i revolucionari i és un veritable totxo, que calculo que trigaré mesos en llegir-lo, però que és totalment recomanable per conèixer l'independentisme de la transició. Estrictament és un llibre de memòries, però complementat amb reflexions de l'autor que diuen que són súmmament suggerents i fins i tot amb quelcom no gaire habitual, com són secrets de llit.

El segon va ser L'Exèrcit Popular Català (1969-1979). La Casa, escrit per l'Oriol Falguera i publicat per Rafael Dalmau, Editor, l'any 2014. Un llibre que contribueix al coneixement d'aquesta organització patriòtica, clau per entendre la història de l'independentisme també durant la transició i els primers anys del règim postfranquista. Us recomano la cita que apareix a l'inici de l'obra de Manuel Viusà, que m'ha emocionat tant, que no resisteixo la temptació de transcriure-la:

Jo vaig ser violent a la columna roja i negra enfront l'exèrcit revoltat, violent altre cop al costat de la Resistència contra el nazifeixisme, terrorista al si del FNC... Vaig sofrir més de quaranta anys per creure en la pau, la justícia i la llibertat. La violència és el fil conductor de la història, i no deixa de ser una paradoxa que els violents professionals acusin de violentes les seves víctimes. Per aquesta raó no he pogut fer mai política convencional, i per aquest motiu he participat sempre en organitzacions patriòtiques (1989)


Finalment, el tercer llibre es titula Al cap dels anys. Militància, presó, exili, 1970-1998, del també activista Àlvar Valls i igualment publicat per Edicions del 1979, el 2014. Novament són memòries d'un altre patriota que va patir la repressió i l'exili, molts anys abans de l'inici del procés actual. Valls, actualment viu a Andorra i es manté força actiu en les xarxes socials (@alvar_valls). Darrerament acaba de publicar una biografia novel·lada de Jacint Verdaguer.

Calculo que per llegir-los tots tres, com a mínim hauré de menester l'estiu del 2021, tenint en compte, a més, que també s'apropa el segon volum del llibre del President Puigdemont, que està a punt d'aparèixer, i que per raons d'actualitat tindrà un certa preferència. 

En definitiva, que d'ocupat, n'estaré.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada