Els atemptats
gihadistes a França del novembre, com també els anteriors del mes
de gener, han desfermat un debat entorn la problemàtica que per a la
seguretat europea en general, i per a França en particular,
representa el cas de Bèlgica, i més concretament, algunes ciutats
dormitori, com és el cas de Molenbeek, situada a pocs quilòmetres
del cor del centre polític i administratiu de la Unió Europea, de
Brussel.les. El fet que alguns dels autors dels atemptats esmentats,
així com d'altres d'anteriors, que també van commocionar tota
Europa, hi residien, la van convertir en l'objectiu d'interès
mediàtic global. Des de França, sobretot, ja fa temps que es
critica el model de seguretat pública existent al país veí, que es
considera massa fragmentat políticament i que això incideix en una
enorme descoordinació que afavoreix l'actuació dels gihadistes que
volen atemptar al cor d'Europa. Fins i tot s'arriba al límit
d'afirmar que en determinats barris d'aquesta, i d'altres ciutats de
la connurbació brussel.lenca, la policia no gosa entrar, fet que
provoca que siguin en la pràctica veritables ghettos on grups
radicalitzats cada cop més esdevenen l'autoritat de facto.
Naturalment, en
aquest descarregar les responsabilitats en el veí del nordest, per
part de les autoritats franceses, molts analistes han vist un evident
intent de fugida endavant per evitar assumir les responsabilitats
pròpies en la incapacitat dels serveis d'informació (els famosos
Renseignements généraux)
d'avortar aquests atacs i evitar la mort de dotzenes de ciutadans que
gaudien de la nit parisenca. Com a mínim, de forma parcial, si més
no.
Bèlgica,
com també el cas de moltes ciutats del Regne Unit, són a escala
europea, els principals focus d'activisme gihadista. De tots dos
països han marxat cap a Síria i Iraq, el major nombre de combatents
forasters (foreign
fighters)
gihadistes procedents d'Europa. Però si en el cas del Regne Unit, la
insularitat esdevé un obstacle important a l´hora de moure's, en el
cas belga, aquest no existeix, i facilita els desplaçaments pel
continent, travessant diversos dels territoris dels Estats membres. I
això ha dut al retorn dels controls policials en les fronteres
interiors, i al desplegament de l'exèrcit i de cossos paramilitars
(tipus gendarmeria) en alguns dels països afectats.
En
definitiva, els atacs terroristes han desfermat una certa temptació
d'instrumentalitzar-los a nivell polític. Aquesta desagradable
manipulació la podem veure corregida i augmentada en el cas
espanyol, en referència a Catalunya, i més concretament, al procés
independentista que, com és ben conegut, es va consolidar
definitivament arran dels resultats electorals del 27S.
Concretament,
un dels principals argumentaris de l'estratègia anti-independentista
del govern espanyol, així com d'algun dels principals think
tanks que
els assessora, és el correlacionar sistemàticament el moviment
independentista amb grups o faccions gihadistes, i alertar del perill
que una “hipotètica” (des del seu punt de vista, és clar!)
República Catalana seria una mena d'estat titella manipulat pels
gihadistes. Aquesta associació es basa en l'existència d'un
important nombre de població islàmica resident a Catalunya, i en el
fet que, particularment, a l'àrea metropolitana de Barcelona és on
s'han produït en els darrers anys més detencions de suposats o
reals gihadistes, a nivell de tot l'estat espanyol, al marge, és
clar, de Ceuta i Melilla.
A
ningú no se li escapa, però, que aquí, també ens trobem en una
matussera manipulació política i policial, que obvia
el fet que va ser a Madrid on va tenir lloc l'atemptat més mortifer,
com és ben conegut. També obvia el fet que el propi govern espanyol
no té cap complex en difondre missatges que lluny de reforçar la
seguretat entre els ciutadans, van adreçats a posar-la en qüestió,
i a desfermar una guerra de competències sobre la lluita
anti-terrorista amb la policia de la Generalitat, quan el que
pertocaria és, no només una actuació conjunta en aquest àmbit,
sinó una plena integració dels Mossos d'Esquadra en els organismes
europeus i internacionals de lluita contraterrorista.
En
definitiva, aquesta actuació irresponsable per part del govern
espanyol, no és més que un argument més, per concloure
definitivament el procés d'independència que, com ja s'ha dit, es
va consolidar el 27S. Només d'aquesta manera, amb uns cossos
policials que treballaran sense intromissions forasteres, i amb unes
unitats militars encarregades de garantir la integritat nacional i,
si s'escau, la pau al món, podrem gaudir d'una Catalunya el més
segura possible.
*(NOTA: Post penjat a LA VEU DE REAGRUPAMENT, NÚM. 53. DESEMBRE 2015)
*(NOTA: Post penjat a LA VEU DE REAGRUPAMENT, NÚM. 53. DESEMBRE 2015)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada